Throw your feet in the air! - Reisverslag uit Pianetto, Italië van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu Throw your feet in the air! - Reisverslag uit Pianetto, Italië van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu

Throw your feet in the air!

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

02 April 2016 | Italië, Pianetto

Hallo allemaal,

Daar ben ik dan weer met een update na twee weken! Ik hoop dat jullie allemaal een hele fijne Pasen hebben gehad! Dat jullie lekker hebben genoten van het lange weekend.

Ik heb er inmiddels bijna drie weken opzitten op mijn stageadres hier in Pianetto bij La Campanara.
Ik heb al erg veel geleerd in de keuken. Ik heb natuurlijk al twee keer in een keuken gewerkt voor deze stage dus de manier van werken in een keuken wist ik al wel een klein beetje. Echter leer ik vooral overdag tijdens de voorbereidingen veel, ook veel lekkere nieuwe recepten. 's Avonds tijdens de service koken we minder dan overdag omdat veel natuurlijk al voorbereid is en snel klaar moet zijn. Dit wist ik niet voordat ik aan mijn stage begon en dus leer ik ook veel over de manier waarop er invulling gegeven wordt aan de service in de keuken, dus de avonddienst.

In principe werk ik elke woensdag t/m vrijdag van 14.30 tot sluit (soms 23.00 soms na 0.00) waarbij ik soms ook een dag om 12.00 begin. Zaterdag en zondag heb ik meestal een split dienst van een uur of 9.00/9.30 tot 16.30/17.00 en dan van 19.00 tot sluit. Het zijn dus lange dagen af en toe maar wel hele leerzame dagen!

Ik heb ondertussen onder andere al het recept voor Italiaanse Cheesecake, heerlijke chocoladetaart, Italiaanse koekjes, courgette puree, artisjok, aardappeltjes uit de oven, Italiaanse cake en nog wat andere dingen. Dit is dus erg leuk om te leren en natuurlijk ook om te doen!
Het Italiaans blijft wat lastig. Gelukkig is het personeel allemaal wel heel aardig en hebben we ook genoeg lol! Ik waag wat pogingen tot Italiaans en als ze me aankijken alsof ze water zien branden dan zeg ik het maar in het Engels of probeer ik het met gebaren :-)

Met Pasen is het wel echt enorm druk geweest vorig weekend. Zondag hadden we een Paaslunch waarbij we 100 gasten hadden. We hadden zowel het restaurant als de B&B vol zitten. Hier wordt Pasen echt gezien als een soort tweede kerst. Iedereen kwam dan ook letterlijk op z'n 'paas best'. :-) Ondanks wat stress bij iedereen is dit gelukkig wel allemaal goed gegaan. 's Avonds ook nog een vrij vol restaurant.
Maandag overdag ook nog een hele drukke lunch met 55 mensen a la carte. Dit was toch wel een ervaring en ik wist soms echt niet waar ik het zoeken moest. Iedereen was gestrest en riep door elkaar heen en iedereen zei andere dingen tegen me dus op een gegeven moment wist ik ook even niet meer hoe en wat... :-O
Maar wel veel van geleerd natuurlijk van twee van die drukke dagen!

Gisteren heb ik toch wel een andere dag gehad dan dat ik gepland had...
Ik heb drie weken geleden in Sicilië door mijn enkel gegaan. En best wel behoorlijk dus ik kon eigenlijk ook heel moeilijk lopen. Echter wilde ik natuurlijk wel gewoon meedoen met het programma en ben ik, eigenwijs dat ik ben, ook gewoon meegegaan en dus doorgegaan met lopen. Het bleef de weken na Sicilië dan ook nog steeds pijn doen. Vrij snel na Sicilië ben ik natuurlijk hierheen gegaan en hier sta ik hele lange dagen achter elkaar op de been. Mijn enkel ging dan ook alleen maar weer meer pijn doen. Vorige week heeft een vriendin van de familie hier, die dokter is, ernaar gekeken en die heeft gezegd dat er een ontsteking zat in mijn voet en ze heeft me ontstekingsremmers gegeven. Na een week moest het dan beter gaan. Echter werd het eigenlijk alleen maar erger deze week. Ik stond dan ook vaak op 1 voet in de keuken om mijn gewicht te verleggen. Een van mijn collega's heeft me dan ook een soort van verplicht om naar het ziekenhuis te gaan gisteren en ernaar te laten kijken.

Gisteren zat ik dus om 7.30 bij Valeria in de auto om in Santa Sofia, twee dorpen verder, naar het ziekenhuis te gaan. We hebben eerst lekker op z'n Italiaans ontbeten met een kop koffie en een croissantje. Daarna door naar het ziekenhuis. Ik was blij dat Valeria er was want ik begreep alleen de richtingbordjes al niet met de verschillende afdelingen erop, en het was nog wel een heel klein ziekenhuis dus echt veel bordjes waren er niet! :-O
Eenmaal de eerste hulp gevonden moesten we op een of andere bel drukken aangezien de deuren voor de EHBO gesloten waren. Wij dus op die bel gedrukt, nou je was meteen wakker hoor!! Wat een ellendig geluid zeg en ook echt super hard!! Na dat een minuut ofzo aangehoord te hebben kwam er een hele vriendelijke man die de deur open deed en vroeg of hij ons kon helpen. Op het rap Italiaans legde Valeria uit wat er aan de hand was. Ze had net zo goed kunnen vertellen dat ik in mijn voet gebeten was door een roze olifant want ik had het verschil niet gehoord :-)
Gelukkig heeft ze het juiste verteld en na even gewacht te hebben moest ik mijn gegevens invullen. De arme man begreep helemaal niks van mijn Nederlandse achternaam en Nederlandse adres, maar volgens mij is het gelukt. Na een tijdje is mijn voet bekeken door een dokter. Die constateerde dat er een zwelling zat en dat er dus een scheurtje in mijn spier zit en het ontstoken is. (een paar jaar geleden heb ik dezelfde spier ingescheurd met hockey). Wel moest ik nog foto's laten maken om uit te sluiten dat er iets gebroken was.
Ik dus braaf naar een andere afdeling (met Valeria gelukkig) en 5 foto's moeten maken van mijn voet. Blijkbaar moesten ze hem van alle kanten hebben, ze hadden niet helemaal door dat rechts mijn goede kant is :-)

Uiteindelijk weer terug naar de dokter om de uitslag te horen. Geen breuken gelukkig. Het moest alleen wel zoals hij zei 'ingebonden' worden en daarvoor moesten we naar het ziekenhuis in Forlí, 40 km verder. Dus wij op naar Forlí. Daar rond een uur of 12 aangekomen (al vanaf 8u alleen maar in het ziekenhuis). Wauw wat een enorm ziekenhuis was dat zeg!!! Ik begreep de bordjes al niet in het kleine ziekenhuisje in Santa Sofia laat staan hier!! Ook Valeria had er wat moeite mee aangezien we naar de afdeling ortopedie moesten maar ze daar vier verschillende afdelingen en verdiepingen voor hadden. Na 2x fout gezeten te hebben dan toch de juiste afdeling bereikt.
Hier in een wachtruimte met ongeveer 15 andere mensen. We moesten een nummertje trekken letterlijk zoals wij in NL bij de bakker en de slager doen! Na zo'n 10 minuten werden we gelukkig al geholpen. Ik werd meegenomen naar een behandelkamer met weer een andere dokter. Ik moest op het bed gaan zitten zonder schoenen en sokken en hij opende de foto's van mijn voet op de pc. Ik kon met hem meekijken op de computer dus kon de foto's ook zien. Terwijl hij de foto opende zat er een grote soort van glimmende witte plek op een van mijn tenen. De man keek geschrokken naar de foto en toen naar mij, toen weer naar de foto en zei hard: 'Wat is dat???!!!' Ik kan geen Italiaans maar dat begreep ik wel! :-)
Ik moet er misschien even bij vertellen dat ik een teenring heb aan mijn voet en ze niet gevraagd hadden die af te doen voor de foto's... :-) Hahaha het hoofd van die man was onbetaalbaar!

Uiteindelijk bleek dat ik een soort van loopgips om mijn voet en onderbeen kreeg. Dat moet er t/m dinsdag om blijven. Ik moet dus ook t/m dinsdag rusten en met mijn been omhoog zitten en het regelmatig koelen. Dan dinsdag kan ik het zelf eraf knippen en dan moet ik een brace om, mag ik weer beginnen met lopen en moet ik naar een fysio om met oefeningen mijn spier weer sterker te krijgen. Ik heb dus gisteren in de keuken gemist (gelukkig hoefde ik pas om 19.00 te beginnen) en vandaag en morgen mis ik ook. Gelukkig zijn we maandag en dinsdag gesloten dus dan mis ik niet zoveel. Wellicht dat ik uiteindelijk een weekje langer hier kan blijven om toch die dagen nog te kunnen doen, dat moeten we even afwachten. Voorlopig dus een paar dagen been omhoog en uitrusten....helaas....niet echt mijn ding....
Vandaag is het helaas niet zo'n super weer, morgen t/m dinsdag wordt het als het goed is 24 graden met zon dus dat is al beter om verplicht te rusten... :-P
Woensdag ga ik dus weer proberen te beginnen met werken met een brace om mijn voet.

Dat was dus een hele ervaring!! Maar elk voordeel heeft zijn nadeel...ik had met Valeria gepland nog een keer bij een leuk restaurant met lekkere whiskey's te gaan eten in Forlí, dat hebben we gisteren dus meteen gecombineerd. Dus we hebben heerlijk gelunched en ik heb heerlijke whiskey's geproefd! :-)

Goed...jullie hebben wel weer even iets te lezen denk ik!
Ik ga weer even ijs pakken voor mijn voet :-)

Ik zal jullie gauw weer schrijven!

Liefs Carmen

  • 02 April 2016 - 17:53

    Mama:

    Haha, wat een verhaal weer. Ik had dat hoofd van die arts wel willen zien, toen hij die vlek op je teen zag!!!! Jammer dat je op zo'n moment geen fototoestel bij de hand hebt!!!
    Maar natuurlijk wel vervelend van je enkel en dat je nu een paar dagen uit de roulatie bent!!
    Maar ja, met 24 graden in het vooruitzicht is dat geen straf, toch!!!!
    Hier zou het vandaag 18 graden zijn met zon, maar de hele dag nog geen zon gezien!!!
    Geniet van je 'verplichte vrije dagen' en ga relaxen (hoewel dat niet je aard is), en veel beterschap met je enkel!!
    Liefs mama

  • 02 April 2016 - 17:57

    Mama:

    Euwwww, ik zie NU de foto's pas!!! Wat is dat voor beest??? Die kop met die tong eruit????

  • 03 April 2016 - 13:13

    Oudtante Bella:

    Nou meisje weer genoten van je uitgebreide verslag. Lastig en pijnlijk met die voet. Probeer wel met fysiotherapiedie spier te versterken anders blijf je er last van houden en zeker met jouw plannenisdatniet handig. Mooie foto's ook. Is dat een opgezette runderkop? Liefs en een knuffel en sterkte Bella

  • 11 April 2016 - 22:32

    Ed:

    Haai Carmen! Mooi verhaal maar .... is dit wel het echte verhaal??! Ik denk dat het heel anders is gegaan....

    Je hebt op een van je stapavonden veel te veel whiskey gedronken.... Door stress van Pasen natuurlijk, door de taalbarriere, door alle drukte met het verven van de Paaseitjes..... echt veel te veel. Heel de bar heeft je gewaarschuwd, maar in het Italiaans en dat begreep je niet zo goed. Toen ben je de bar uitgerend en, om snel thuis te zijn, door het weiland gelopen. En per ongeluk op een koe gaan staan.... die daarbij behoorlijk gewond is geraakt (en dat blijkt ook uit de foto). Je hebt die koe meegenomen naar het ziekenhuis, de EHBO-afdeling, maar daar konden ze niets meer voor de koe doen. Wel ben je daar een hele leuke verpleger bent tegengekomen. Die wilde zich gelijk met jou verloven, jij niet natuurlijk maar. Toch was weigeren niet handig... dus heb je voorgesteld dat die verpleger zijn verlovingsring aan je teen zou schuiven. En dat is lelijk op gaan zetten. Om die zwelling af te remmen moesten ze je voet in het gips zetten. Uiteindelijk zat je nog wel met die koe, het was nodig om het bewijsmateriaal te laten verdwijnen. Daarvoor heb je het beest meegenomen naar een chinees restaurant en daar heeft iemand er vleespasteitjes van gemaakt, die je gratis hebt weggegeven aan 55 gasten...

    Maar oké, ik zal het niet verder vertellen. Denk eraan, koe-ster je gezondheid en maak pret daar!!!

    Ed


  • 18 April 2016 - 11:22

    J. Arzt.:

    Lieve Carmen.
    Wij hebben genoten van je verslag. God o god wat heb jij meegemaakt, en vooral met je enkel. Gelukkig gaat het nu al weer wat beter toch! En wat een verrassing dat je ouders een week op bezoek zijn gekomen. Je hebt de stage gelukkig weer haast achter de rug. Hier gaat het gelukkig weer wat beter na twee bedrust. We wensen je heel veel sterkte, en voorzichtig met je voet. Veel liefs van oma en opa en hopelijk wat meer geluk in de toekomst xxxxxxxxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Hallo allemaal, Ik ben Carmen Groeneveld. Vanaf 13 januari zal mijn studie aan de University of Gastronomic Sciences beginnen in Bra, Italië. Hier zal ik een jaar de Master in the Slow Art of Italian Cuisine volgen. Omdat ik van velen het verzoek heb gekregen om weer een blog te schrijven, net als toen ik in Barcelona zat, heb ik besloten om dat weer te doen. Vandaar bij deze mijn blog die ik geregeld zal bijhouden vanuit Italië. Ik hoop dat jullie er veel leesplezier aan zullen beleven. Groetjes Carmen

Actief sinds 23 Okt. 2015
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 40477

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

University Of Gastronomic Sciences

Landen bezocht: