Next Step: Tuscany! - Reisverslag uit Pianetto, Italië van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu Next Step: Tuscany! - Reisverslag uit Pianetto, Italië van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu

Next Step: Tuscany!

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

16 Juli 2016 | Italië, Pianetto

Lieve allemaal,

Hoe is het met jullie? Al een beetje aan het genieten van het lekkere weer wat nu langzaam ook in Nederland aanbreekt? Hier in Bra begin ik langzaam weg te drijven zo warm is het! Mijn zolderkamertje is ondertussen een kleine sauna aan het worden! (en nee helaas is dit niet overdreven) Maar goed ik zal niet klagen! :-)

Op dit moment is er een klein zuchtje wind dus ik zit heerlijk op een terras aan een lekker kannetje thee terwijl ik deze blog voor jullie typ. Voor het eerst sinds tijden dat ik even geen examen te leren heb. (moet nog een thesis afschrijven maar goed dat komt volgende week wel... :-P)
Al mijn examens die ik voor de stage heb zijn nu gelukkig voorbij. Na de stage nog 1 praktijkexamen, mijn eindexamen (MasterChef 2.0) en de verdediging van mijn thesis. Maar goed dat komt dan wel weer :-)

Vorige week dus 5 examens gehad nog en de week ervoor 4. Dat waren echt twee mega drukke weken. Ik ben nog steeds aan het acclimatiseren na al die drukte. Maar....ik weet nu wel alle scheikundige processen van het maken van pasta, koekjes, brood etc en welke granen je ervoor kunt gebruiken en welke granen wel en niet geschikt zijn voor iemand die geen gluten mag. :-) Kan geen granen meer zien :-O

Vorige week donderdag in de ochtend drie examens gehad, waaronder geschiedenis en degene die ik hierboven beschreef. We hadden twee uur de tijd in principe. Dit bleek uiteindelijk wat weinig te zijn en we hebben drie uur flink zitten pennen! In de les had de mevrouw van de granen al gezegd dat ze open vragen zou stellen en dat we dus iets meer en beter moesten leren. Bij de meeste studenten is dit echter het ene oor in gegaan en het andere uit en die namen het wat minder serieus. Ik heb het wel serieus genomen omdat deze mevrouw het erg serieus zei en daar ben ik erg blij om! We zijn alleen al 1,5u met haar examen bezig geweest inderdaad allemaal open vragen en redelijk pittig. Iedereen had spijt dat ze het onderschat hadden!

Toen dit eindelijk achter de rug was moesten we smiddags ook nog een praktijk examen doen. We moesten een groene Minestrone maken en een konijn rollade. De konijn rollade was nog wel een dingetje omdat we in de les een kiprollade gedaan hebben...ik had geen idee of ik dit met konijn hetzelfde aan kon pakken, wij allemaal niet eigenlijk. Nou...degene die ooit heeft gezegd dat konijn en kip op elkaar lijken is niet wijs! we moesten eerst de minestrone doen, race tegen de klok en rennen weer zoals een echte masterchef aflevering, alle groente apart blancheren en uiteindelijk bij elkaar brengen in een soep. Ik alles netjes in het bord gedaan en naar de 'jury'...vertellen wat ik gedaan had en in spanning afwachten...Uiteindelijk had ik iets te weinig zout in de groenten en iets teveel in de soep, maar goed dit vulde elkaar dan wel toevallig weer aan dus dat was geluk. :-P
Toen de konijn.... Ik een konijnenpoot uit de koeling gehaald, want ja...we moesten eerst de poot uitbenen om er een rollade van te maken. Nou, een konijn heeft hetzelfde 'basisbot' als een kip, maar het heeft ook hele andere botten eraan zitten die ik nog nooit eerder heb gezien!! :-O Uiteindelijk kwamen mijn uren uitbenen in de kantine van pas en is het toch wel redelijk gelukt. Toen dus de rollade vullen en oprollen. En dan komt uitdaging twee, het opbinden! Phoe wat een klus, ik had op internet nog een filmpje gezocht de dag ervoor en geoefend door mijn etui in te binden :-) Heeft toch wel geholpen gelukkig want het konijn bleef opgerold zitten :-O Toen in de pan bakken. Het kan ook in de oven maar in de les met de kiprollade heb ik erg veel aandacht besteed met Carol aan voelen wanneer de rollade precies goed gaar is (zonder hem open te snijden tussendoor) dus ik dacht ik probeer het...ik dus elke keer voelen hoe dat ding voelde en maar hopen dat het hetzelfde was als een kiprollade....uiteindelijk dan het moment daar om het door te snijden....en....het was in ieder geval gaar en niet meer rood. Maar goed dan moet het nog niet te droog zijn. Dus ik het op een boord opgemaakt en wederom ermee naar de 'jury'...de saus was niet helemaal gelukt zeiden ze (wat ik wist aangezien ik zo gefocust was op die garing en het zout gehalte...aangezien ook het zout gehalte nooit bij iemand goed is)....toen ze een hap namen keken ze elkaar aan en zeiden ze eerst dat ik teveel knoflook en peper had, maar goed dat is niks nieuws zo ben ik :-) Daarna zeiden ze dat de garing helemaal goed was en ook het zout helemaal goed was :-O Ik was dus helemaal tevreden. Het zweet liep in stralen over mijn rug van de race tegen de klok en omdat het enorm warm is in de kookruimte omdat Lapo 'ziek wordt' van de airco! :-O
Maar....twee keer een 8,3 in the pocket voor elk recept dus erg tevreden!!

Daarna een heerlijk weekend gehad met mama van donderdag t/m zondag. Was een heerlijk ontspannen weekend zo na al die examens en we hebben het heel erg leuk gehad! Veel lekker gegeten, heerlijk bijgekletst en naar Turijn en Cuneo geweest. Ook was mama weer even terug in de schoolbanken op vrijdag bij mijn les over honing! Niet de ergste les omdat we alleen maar honing hebben geproefd en gerechten die met honing gemaakt waren! :-) Vooral lekker om zo in zo'n moeder-dochter weekend allebei even helemaal te kunnen ontspannen, omdat ook mama het verdiend had na hard gewerkt te hebben om haar examen voor haar HBO opleiding in de bloemen te halen!! Dus heerlijk genoten samen!

Afgelopen maandag ben ik met de klas vertrokken naar Toscane voor een studietrip waar ik gisteren avond van thuis ben gekomen. Dit was een welkome afwisseling ook na al die weken hard studeren. We hebben een heerlijke week gehad en was ook gezellig nog met de klas zo voor iedereen komende weken weggaat op stage. Maandag en dinsdag zijn we op een hele grote super mooie boerderij geweest in Paganico. Dit is de boerderij van een van onze gast docenten. Hier hebben we heerlijk gegeten bij aankomst als lunch en ook 's avonds was weer heerlijk. Ook hebben we rondleidingen gehad over de boerderij. Dit was een super ervaring. Hij heeft 1000 hectare bos waar zijn koeien leven dus om de koeien te zien moesten we op een soort van 'safari' door het bos waarbij ook mede een paar studenten in de bak van de pickup truck moesten, daar zei ik natuurlijk geen nee tegen :-) Hele leuke ervaring en super om te zien wat een goed leven die koeien en varkens hebben voordat wij ze eten. Zo hoort het! Iedereen kan aan hem een voorbeeld geven. Hij weet zelfs al zijn koeien en varkens bij naam te noemen!!
Dinsdagmiddag daar vertrokken en doorgegaan naar een dorpje in de chianti streek. Hier even vrije tijd gehad om rond te lopen en toen naar een man gegaan die aromatische kruiden verbouwd. Hele bijzondere ervaring. Ook hier door het bos klimmen en klauteren om de velden kruiden te vinden. Daarbij leeft deze man compleet in het 'wild' in een boomhut midden in het bos samen met zijn ezels (die ezels leven natuurlijk niet in de boomhut :-P)
Heel bijzonder om te zien! Die avond lekker gegeten bij een plaatselijke osteria. De volgende dag weer weg uit dat plaatsje en door naar een geitenkaas maker. Ook erg leuk. Ook deze geiten hadden alle ruimte om te leven en zagen er erg gelukkig uit en de kaas was heerlijk. Daarna naar een bier cafe voor een lunch en proeverij. De lunch was helaas wat minder (we hadden koeienmaag salade, niet helemaal mijn ding :-O). De proeverij was wel heel erg leuk en interessant!! Daarna weer een stukje rijden naar het volgende hotel, erg mooi hotel in de middle of nowhere. Hier in een klein omliggend dorpje lekker gegeten en toen slapen. Volgende dag zijn we naar een ambachtelijke tomatensaus maker gegaan, daarna hadden we wat vrije tijd op het strand. Echter was het code rood dus werd het een picknick in het bos! Daarna een kookworkshop en een diner bij een restaurant. Dit was erg interessant en heel erg lekker! Gisteren de trip afgesloten met een bezoek aan een biologische groenten en fruit kweker en een heerlijke lunch in een restaurant in de buurt. Daarna een lange reis terug met veel file's dus laat thuis gisteren maar wel een hele leuke week gehad!!

Nu heb ik nog even een klein weekje om bij te komen in Bra en in te pakken, en volgende week zaterdag vertrek ik met de trein naar mijn volgende uitdaging. Dan ga ik naar restaurant La Magnolia in Forte Dei Marmi in Toscane om stage te lopen. Dit is een restaurant met 1 michelin ster aan het strand :-) Hard werken dus maar wel in een mooi plaatsje denk ik. Hier zal ik tot 15 oktober stage lopen. Daarna reis ik door naar de boerderij in Paganico, ook in Toscane, waar we afgelopen week geweest zijn om ook daar nog een stage te doen in het slager gedeelte, salami maken en ook op de boerderij zelf bij de koeien en varkens. Dus een drukke maar hele leuke periode voor de boeg! Dus tot november zal ik Bra weer verlaten. Om dan terug te komen voor mijn examen MasterChef 2.0 en om alles af te sluiten.

Goed...sorry voor de wat langere blog maar had even geen tijd te schrijven door de examens en had dus nu iets meer te vertellen. Hopelijk is het toch een beetje leuk om te lezen!

Heel veel liefs en nog een fijn weekend,
Carmen

P.s. De foto's volgen nog ik ben mijn fototoestel vergeten mee te nemen van thuis dus die komen later! :-O

  • 16 Juli 2016 - 13:35

    Jos Hulst:

    Doen Italianen wel eens iets anders dan eten? Dat jullie als studenten overal met extra's worden onthaald begrijp ik maar de gemiddelde Italiaan? Als die dezelfde hoeveelheden en gangen naar binnen werkt dan moet dat hele land toch obees zijn? En van de keren dat ik in Italie was kan ik mij niet herinneren dat ik net zo veel dikke mensen heb gezien als bij ons, laat staan in de USA. Hoe doen ze dat?

  • 16 Juli 2016 - 17:24

    John:

    Lekker bezig, Carmen! Lekker bezig. Ik krijg er steeds weer trek van. Niet van wat je allemaal moet doen, maar wel van het eindresultaat. En het gaat je, ondanks de stressmoment, goed af. Dat belooft wat als je terug bent. Maar daarover later. Het jazzweekend is ook al weer een week achter de rug. Geen idee wat je er van meegekregen hebt, maar wel fijn dat je JW op het goede spoor hebt gebracht naar het terras van Brand bier. Die zat nu wat afgelegen, maar menigeen wist het toch te vinden. Lekker spul daar. En je vader en ik hebben al plannen voor ons pensioentijdperk. We gaan "de wacht houden" bij de in-/uitgang van dat terras. Als het een beetje weer is lijkt ons dat een leuke job. Ik zal er al een aantal jaren eerder staan, maar dan kan ik JW inwerken, als hij zover is. De toekomst ziet er dus prima uit. Ik houd je op de hoogte. Groetjes, John

  • 16 Juli 2016 - 20:10

    Das JW:

    Fijn dat de studiereis weer leuk was en dat het eten dit keer wel goed geregeld was. Je hebt weer mooie dingen meegemaakt. Ga lekker een week relaxen en vakantie houden, voor de drukke periode in keuken. De thesis komt later wel hoor. Even ontspannen en genieten van het mooie weer bij voorbeeld bij een zwembad. Even voor John, ik heb nog roostervrije dagen die ik kan inzetten voor de bewaking van het Brand terras. Ik kan dus al voor mijn pensioen aan de slag. In ieder geval bedankt voor de tip van het Brand terras. Is Facebook toch ergens goed voor. Tos Skypie. Liefs en kusjes van je enige echte dad.

  • 17 Juli 2016 - 07:41

    Mama:

    Lieve dochter,

    Wat een verhalen allemaal weer! En ik ben toch blij dat die ezels zelf NIET in de boomhut leven, haha!!!
    En wat een ervaringen, dit pakt niemand je meer af. Heerlijk ook om een keer een studietrip te maken zonder dat je daarna weer meteen examens hebt. Dat is toch wat relaxter!!!
    We zijn erg benieuwd naar de foto's.
    Ga lekker genieten van een vrij weekje tussendoor alvorens de drukte weer begint.
    En ja, we hebben een ontzettend heerlijk moeder/dochter weekend gehad, heel ontspannen. Ik ben blij dat ik uiteindelijk toch gekomen ben, het was heerlijk.
    Liefs van mama xxxxx



  • 22 Juli 2016 - 14:14

    Ed:

    Ha Carmen!

    Een mooie afwisseling in jouw verhaal: van intensief studeren en werken naar heel intensief vakantie houden en genieten! Geeft in ieder geval mooie cijfers, lees ik, dus niet alleen de producten smaken goed maar ook de resultaten smaken naar meer. Wel ben je gevaarlijk geworden voor beesten, geloof ik. Of het nou kippen, konijnen ezels, Pokemon GO of wat het dan ook zijn... alle beesten verdwijnen in jouw bakoventje of worden omgezet in salami..... arme huisdieren straks in Nederland. Hoe kijk je nu trouwens aan tegen Nederland... zien we je hier nog terug of blijf je daar als je de masterchef bent geworden?

  • 24 Juli 2016 - 11:34

    J.arzt:

    Lieve Carmen, wat heb je in een korte tijd weer veel meegemaakt,met al die excursies en vooral, dat heerlijke eten. En nu ga je weer een mooie uitdaging tegemoet Toscane! opa en Oma wensen je daar heel veel succes. Veel liefs en knuffels van ons en we houden veel van jou.xxxxxxxx

  • 27 Juli 2016 - 15:18

    Oudtante Bella:

    Lieve Carmen, we zijn weer net terug van onze fietsreis Den Helder - Boulogne sur mer. Proficiat met die goede cijfers op je praktijkexamens. Fantastisch! Je beschrijft het allemaal prachtig en ik kan de spanning voelen. Kan me voorstellen dat het zweet je langs de rug gutst. Wat maak je toch prachtige dingen mee. Deze ervaringen neemt niemand je meer af. We zijn benieuwd hoe het je nu op je stageadres gaat bevallen. Ik hoop dat de chef geen slavendrijver is. Heel veel liefs, fijne tijd en een dikke knuffel ook van André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Hallo allemaal, Ik ben Carmen Groeneveld. Vanaf 13 januari zal mijn studie aan de University of Gastronomic Sciences beginnen in Bra, Italië. Hier zal ik een jaar de Master in the Slow Art of Italian Cuisine volgen. Omdat ik van velen het verzoek heb gekregen om weer een blog te schrijven, net als toen ik in Barcelona zat, heb ik besloten om dat weer te doen. Vandaar bij deze mijn blog die ik geregeld zal bijhouden vanuit Italië. Ik hoop dat jullie er veel leesplezier aan zullen beleven. Groetjes Carmen

Actief sinds 23 Okt. 2015
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 40454

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

University Of Gastronomic Sciences

Landen bezocht: