Sicilië....Check! - Reisverslag uit Lexmond, Nederland van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu Sicilië....Check! - Reisverslag uit Lexmond, Nederland van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu

Sicilië....Check!

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

06 Maart 2016 | Nederland, Lexmond

Lieve allemaal,

Ik heb me net even lekker geïnstalleerd op mijn bank met een heerlijke ontspannende kop thee (met dank aan Marjo en Julia) en ik dacht, laat ik jullie eens vertellen hoe mijn week is geweest. :-) Ga er maar voor zitten als je het wilt lezen want ik kan niet beloven dat het een kort stuk wordt :-)

Vorige week donderdag zijn papa en mama aangekomen hier in Bra. Ze hebben me op school opgepikt en toen zijn we naar mijn appartement gegaan, waar ze erg enthousiast over waren. Vrijdag was ik gelukkig vrij dus vrijdag hebben we lekker Bra verkend en zijn we naar de wekelijkse markt geweest hier in Bra. Ook hebben we 's avonds heerlijk gegeten. Zaterdag zijn we naar Cuneo geweest, een stadje hier een half uurtje vandaan, waar we deze zomer een soort verliefd op zijn geworden. Daar hebben we nog lekker wat rondgelopen. Daarna hebben we heeeeerlijk gegeten bij een leuke osteria. Voordat we gingen eten begon het een klein beetje te sneeuwen. Dit was echter natte sneeuw dus wij maakten ons niet echt druk. :-) Toen we klaar waren en naar buiten liepen na het eten was echter alles helemaal wit en was het nog steeds aan het sneeuwen! Dat hadden we niet aan zien komen! En dat hadden papa en mama natuurlijk niet besteld! :-) Maar goed ondanks de sneeuw heb ik een super weekend gehad met papa en mama. Het was super gezellig dat ze er waren en heel erg leuk ze weer te zien. En....ik heb ontdekt dat mijn bank een slaapbank is. Daar was ik me niet van bewust totdat papa ineens de bank uit elkaar trok en een matras tevoorschijn haalde! De volgende ochtend echter het matras weer in de bank krijgen heeft papa zo'n half uur gekost denk ik! Had ik bijna de rest van het jaar een matras als bank moeten gebruiken! :-)

Zondag hebben mijn ouders me rond half 3 afgezet op het station bij de bus die mij samen met mijn mede studiegenoten naar het vliegveld van Milaan zou brengen. 'Helaas' een dag eerder dan gepland en dus een dag minder met mijn ouders. Aan de andere kant een dag extra Sicilië dus ik had het erger kunnen treffen! :-) (sorry papa en mama :-P)
Het was allemaal wat krap gepland dus toen de bus op het vliegveld aankwam moesten we meteen de koffers dumpen (we hadden 4 grote lege koffers met z'n 12en voor dingen die we daar zouden kopen, verder handbagage). Na het droppen van de bagage als een malle achter onze docente aangerend naar de beveiliging. Daar allemaal in verschillende rijen. Toen ik eenmaal de total package van scannen en fouilleren had gehad en me weer had aangekleed en mijn schoenen aanhad, was mijn klas echter verdwenen. Stond ik daar op het vliegveld van Milaan in mijn eentje...
Gelukkig had ik mijn eigen boarding pass en heb ik vaak genoeg gereisd om mijn weg op een vliegveld te vinden. Ik heb dus de gate opgezocht en ben daarheen gelopen. Ondertussen mijn docente gebeld om te zeggen dat ze me waren vergeten, waarop ze zei: 'Oh sorry ik dacht dat je al was gaan lopen en voor ons was'. Haha yeah sure...

De vlucht heb ik overleefd maar echt fijn was het niet. Enorm veel turbulentie gehad de hele vlucht helaas. We vlogen met RyanAir dus kon wel de hele vlucht tegen het fluoriserende geel aankijken van de stoel voor me, de bagagebakken, de kleding van het personeel en tja...wat was er eigenlijk niet fel geel?!
Op het vliegveld hadden we een busje die ons naar de schattigste B&B heeft gebracht die ik ooit heb gezien. Daar hebben we de spullen neergezet en toen hebben we het restaurant gezocht. Letterlijk want het heeft ons zo'n 45 minuten gekost om het te vinden, in een stadje waar maar 300 mensen wonen ofzo. :-) Uiteindelijk om 23.00 toch de eerste gang op tafel en heerlijk gegeten, ondanks dat het wat laat was.

Maandag hebben we in de ochtend een bezoek gebracht aan Ibanchi, een heel leuk concept met een restaurant, bar, bakker en wijnbar in 1. Hier hebben we veel geleerd over brood bakken en natuurlijk ook lekker mogen proeven. Daarna hebben we hier een heerlijke lunch gehad. Vervolgens zijn we naar een ezel boerderij gegaan. Wauw wat zijn dat leuke dieren zeg. Ontzettend lief en heel mooi om te zien. Heb al heel wat vragen van jullie gehad, maar deze ezels worden gemolken en deze melk wordt verkocht en kan gedronken worden als vervanging voor koeienmelk, wordt vooral gedaan door mensen met melk allergieën. Daarna hebben we een rondleiding gehad bij een chocolade producent en ook daar hebben we weer veel mogen proeven (wat we helemaal niet erg vonden :-P). Vervolgens zijn we doorgereden naar het hotel en daar hebben we een lekkere pizza gegeten.

De volgende ochtend zijn we naar de kookschool gegaan van een sterrenchef in Licata. Hier hebben we een demonstratie gehad van verschillende gerechten. Op een gegeven moment ging hij een gerecht van gerookte vis laten zien. Gaat hij een dennenappel roken....in die dennenappel zag ik nog minstens 4 insecten rennen voor hun leven...toen dacht ik wel even 'ga je het eten op/met die dennenappel doen? Of wat ga je met die dennenappel doen...' Uiteindelijk bleek het te zijn om te laten zien wat roken met iets doet en heeft hij hem dus niet gebruikt (gelukkig maar want ik had het niet gegeten :-P). Na deze kookles hebben we een lange busreis gehad van een aantal uur naar de volgende locatie. Dan denk je, kun je even lekker bijslapen, nou niet dus. Van wegen aanleggen hebben ze namelijk nog niet gehoord in Sicilië dus ik zat meer tegen het dak dan in de stoel...
Die avond nog heerlijk gegeten in een osteria waarbij al het eten op tafel werd gezet om te delen wat erg leuk was.

Woensdag hebben we mogen aanschouwen hoe kaas en ricotta wordt gemaakt. Dit was op een hele leuke boerderij waar de hele familie werkte. Het was ontzettend leuk om te zien hoe moeder en zoon met alle passie deze kazen maakten en de grootste lol hadden samen. Daarna nog de verse kaas mogen proeven met een glas wijn om 10.30, wat blijkbaar 'hoort', nou mij hoor je niet klagen hoor! :-) Daarna zijn we naar een restaurant gegaan waar we weer een kookles hebben gekregen en vervolgens erg lekker hebben gelunched. Vervolgens zijn we naar de volgende locatie gereden. Echt een droomlocatie midden in de wijnvelden. Wauw echt wat een mooie plek. Hier hebben we weer een demonstratie gehad waarbij we mochten toezien hoe ons avondeten werd bereid. Toch wel lastig om dan te wachten tot het avond eten voor je het mag eten als het er zo lekker uitziet....deze demonstratie was wel echt heel erg leuk. Daarna hebben we een heerlijke aperitivo gehad en een fántastisch diner.

Donderdag hebben we eerst een boerderij bezocht met zwarte varkens. Hele rit om er te komen dus iedereen moest plassen. Kwamen we daar was er helemaal niks om te kunnen plassen. Alleen maar velden met varkens... Dus iedereen ging maar in de bosjes. Nou dat kan ik dus écht niet...dan ligt alles in mijn schoenen in plaats van in de bosjes...dus ik heb het nog maar een uur opgehouden terwijl ik door de varkens banjerde...daarna hebben we een fabriek voor koekjes bezocht (waar ik eindelijk naar de wc kon :-P).
'S middags hebben we een arancia gegeten, het typisch Siciliaanse street food. Het is een bal gevuld met rijst en ragú (bolognese) echt ontzettend lekker. Daarna hebben we door het marine gebied gewandeld. 's Avonds nog een kookdemonstratie en een lekker diner erna.

Vrijdag was alweer de laatste dag. De ochtend zijn we begonnen met een rondleiding over de vismarkt in Catania onder begeleiding van een chef. Dit was heel erg leuk om te zien en mee te maken. Daarna zijn we naar een heel gaaf restaurant gegaan waar we een rondleiding hebben gehad, daarna een van de beste lunches hebben gehad en vervolgens nog een kookworkshop. Daarna hadden we even een uurtje om bij te komen. Hierin hebben we ingechecked in ons hostel. Zag er ontzettend leuk uit en we zaten met alle jongens in 1 kamer en alle meisjes in een andere kamer. Ik dacht nog, leuk om met z'n allen in 1 kamer de reis af te kunnen sluiten. Vervolgens hebben we echt een geweldig diner gehad bij de chef van die ochtend. We hebben spontaan besloten die ochtend daar te gaan eten. Nou deze man heeft ons goed verwend met een 6-gangen diner. Echt helemaal geweldig. Daarna was iedereen dan ook kapot (maar verzadigd) toen we om 23.45 van tafel gingen. Toen we echter terug kwamen bij het hotel bleek er een hele populaire bar recht onder ons hostel te zitten, met het 'geluk' dat onze kamers helemaal recht boven de bar zaten....die keiharde muziek draaide...eenmaal op de kamer bleek er geen verschil tussen of je buiten stond of in onze kamer helaas...na dit eenmaal geaccepteerd te hebben, hebben we ons omgekleed en zijn we in bed gaan liggen. We lagen nog geen twee minuten in bed toen we letterlijk uit bed gedrild werden door (blijkbaar) een trein die langsreed, bleken we nog net niet OP het spoor gevestigd te zijn...was een perfecte combinatie voor een goede nacht slaap! :-O

De volgende ochtend nog even wat rondgelopen in het stadje en vervolgens het vliegtuig terug naar Bra. In Bra is het de hele week prachtig weer geweest, maar net voor vertrek kregen we foto's van mensen uit Bra waarbij heel Bra onder centimeters dikke sneeuw verstopt zat...was een lekker vooruitzicht om vanuit 17 graden met zon hiernaar terug te keren...

Ik kan terugkijken op een fantastische studietrip. ik voel me bevoorrecht dat ik dit mee heb mogen maken! Ik ben wel kilo's aangekomen vrees ik maar goed...laten staan is ook zo zonde hé. Ik ben ten slotte tegen food waste :-)
Komende week nog een drukke schoolweek en een tentamen. Daarna vertrek ik volgende week dinsdag, 15 maart, naar Galatea in Emilia Romagna (Italië) om mijn stage te doen bij een leuke agriturismo in de middle of nowhere. Ik heb er erg zin in en ben erg benieuwd.

Goed, sorry voor het lange verhaal maar geloof me, dit is nog maar een hele korte samenvatting van de reis!
Ik hoop dat het toch interessant was om te lezen!!

Heel veel liefs,
Carmen

  • 06 Maart 2016 - 17:54

    Tineke Verhulst:

    Geweldig, wat een verhaal. En inderdaad heerlijk om dit mee te mogen maken! Helemaal niet te lang hoor, het leest lekker weg. Je schrijft heel enthousiast. Lijkt niet echt meer op studie/ school. Al weet ik dat je veel moet doen. Maar leuk dat het allemaal zo goed loopt.
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen! Veel succes alvast op je stage adres. Dikke kus Pieter en Tineke

  • 06 Maart 2016 - 21:13

    Dad:

    Weer een fantastisch verhaal moppie. Hebben we toch ruim een uur geskyped, lees ik nog weer nieuwe dingen die je nog niet hebt kunnen vertellen. Ik ben heel blij dat je het zo goed naar je zin hebt. Ik zie je stralen. Nog een fijne week en succes met het examen. Liefs en kusjes van je vader. Xoxo

  • 06 Maart 2016 - 22:26

    Mama:

    Ik sluit me volledig bij papa aan, hebben we net geskypt, lees ik nu dat ze je zomaar bijna op het vliegveld hebben achtergelaten!!! Als een soort van 'Kevin bij Home alone' !

  • 07 Maart 2016 - 08:32

    Karel:

    Nou zeg☺️, je maakt wat mee met zo'n studie

  • 07 Maart 2016 - 10:34

    Oudtante Bella:

    Carmen, wat een fantastisch verhaal weer.Het water loopt me in de mond als je vertelt. Wt geweldig dat je dit allemaal meemaakt en dat je ons laat meegenieten. Liefs Bella

  • 07 Maart 2016 - 13:43

    Miranda:

    Hi Carmen, wat een mooi verhaal zeg. Ik zie jouw avonturen zo voor me.
    Misschien schrijfster in de toekomst???
    In ieder geval blijf zo genieten.

    Liefs,
    Miranda en co.

  • 08 Maart 2016 - 11:37

    Oma En Opa:

    Lieve Carmen,
    Wat een fantastisch verhaal over Sicilië. Het water loopt ons in de mond, als we over de lekkere gerechten, die je gegeten hebt. Je zal wel genoten hebben toen je ouders op bezoek waren. Wij wensen je nog heel veel succes met je komend tentamen. Veel liefs en knuffels van je liefhebbende oma en opa.xxxxxxxxxxxx

  • 12 Maart 2016 - 14:53

    Opa Wim En Ali:

    Hallo lieve Carmen. Leuk dat we je net gezien hebben. Je ziet er goed uit en wij genieten iedere keer van je verhalen die je schrijft. Wij wensen je nog heel veel plezier de rest van het jaar met je studie en veel succes met je stage de komende 7 weken. Groetjes opa en Ali

  • 16 Maart 2016 - 20:13

    Ed:

    Haai Carmen! Zit ik cosy met je moeder te praten ....komt je vader ineens aanlopen ....smijt zijn spullen neer ....en kust, terwijl ik erbij ben, je moeder zomaar ineens!!!! Kan toch niet!!? Net voordat ik wil uitvallen .....boos wil reageren .... realiseer ik me dat ik nu bij je vader en moeder thuis ben om mee te eten en dat hij uit zijn werk komt.... Zo is hier in Nederland dus weer s niets en dan ook niets aan de hand ...

    Je moeder snijdt net de slow gecookte pizza's en dat komt goed uit want van jouw reisverhalen krijgt een mens wel trek!! Moet je, om af te studeren daar, per dag 10000 kjoule nuttigen, per week tenminste 7x uit eten gaan, 2,5 kilo aankomen en minimaal 150 kilometer reizen + 4x buiten de deur slapen?? Als het antwoord ja is, wil je mij dan de brochure toesturen voor de 4-jarige opleiding voor slow-cooks? Graag met kosteninformatie; wil toch s verkennen of mijn werkgever hierin meegaat...

    Kortom... Jalours! En ik blije afwachting van jouw volgende post... Nu ga ik maar s verder met jouw ouders plagen.... Tot gauw,mEd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Hallo allemaal, Ik ben Carmen Groeneveld. Vanaf 13 januari zal mijn studie aan de University of Gastronomic Sciences beginnen in Bra, Italië. Hier zal ik een jaar de Master in the Slow Art of Italian Cuisine volgen. Omdat ik van velen het verzoek heb gekregen om weer een blog te schrijven, net als toen ik in Barcelona zat, heb ik besloten om dat weer te doen. Vandaar bij deze mijn blog die ik geregeld zal bijhouden vanuit Italië. Ik hoop dat jullie er veel leesplezier aan zullen beleven. Groetjes Carmen

Actief sinds 23 Okt. 2015
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 40486

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

University Of Gastronomic Sciences

Landen bezocht: