Van varkenshoofd tot salami - Reisverslag uit Lexmond, Nederland van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu Van varkenshoofd tot salami - Reisverslag uit Lexmond, Nederland van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu

Van varkenshoofd tot salami

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

05 Februari 2016 | Nederland, Lexmond

Hallo allemaal,

Volgens mij zijn we alweer twee weken verder sinds mijn vorige verslag. Mijn excuses daarvoor maar de tijd vliegt als je het naar je zin hebt.

Alweer twee weken school erop zitten en dit waren eigenlijk de eerste twee echte (volle) schoolweken. Elke dag van 9 tot 18 les gehad. In de ochtend 4 uur theorie en in de middag meestal 4 uur praktijk. Soms zelfs 8 uur op een dag theorie, dat is toch wel heel veel van het goede. Haha dan ben je aan het einde van de dag toch echt niet zo heel veel meer waard. Het zijn hele leuke dagen maar ook hele intensieve dagen. Maar leuk intensief dus ik geniet er met volle teugen van!

Helaas blijft mijn leraar een soort van Gordon Ramsey met bipolar. Het ene moment is hij heel vrolijk en doet hij er een half uur over om een vraag te beantwoorden omdat hij zo enthousiast is, en het andere moment wordt je nog net niet de klas uitgestuurd als je een vraag hebt. Je kan er niet echt een pijl op trekken. In de vier uur praktijk op een dag maak je allerlei buien en reacties van hem mee. Heeft zo zijn voor en nadelen. Kan soms erg lollig zijn maar ja, soms wordt je met de grond gelijk gemaakt wat dan weer wat minder is. Maar goed daar worden we sterk van! :-)

Vorig weekend heb ik iets mogen doen wat me altijd bij zal blijven. Op een boerderij hier vlak bij Bra hadden ze een varken geslacht en ze hadden studenten aangeboden om te komen kijken hoe salami gemaakt wordt. Ik had me er, samen met een medestudent, voor aangemeld. Dus ik op mijn vrije zaterdag om 6.30 de wekker, aangezien ik zo vrolijk ben vroeg in de ochtend :-) Niet dus :-) Maar goed het begon om 8.30 en het was nog een stukje fietsen dus ja het was niet anders. Heb wat opstart tijd nodig gehad maar als je dan op de vroege morgen door de weilanden langs de boerderijen fietst is het toch wel even een geluksgevoel. Wat was dat heerlijk. Uiteindelijk op tijd aangekomen op de hele leuke schattige boerderij. Daar aangekomen dacht ik dat we konden aanschouwen hoe anderen een varken zouden snijden en een worst zouden maken. Nou NIET DUS. Wij die ruimte in, letterlijk een achterkamertje aan het einde van de boerderij, is het eerste wat je ziet een onwijs groot doorgesneden varkenshoofd! En dat om 8.30 zonder ontbijt in je maag. Daarnaast lagen allemaal kratten met vlees van het varken, en aan de andere kant hingen de twee poten met de bil eraan (Jamon) aan kettingen aan het plafond. Nou dat was me toch een schouwspel op de vroege ochtend. Alsof dat nog niet shock genoeg was, zei de vrouw die het georganiseerd had: 'Hier heb je een schort, pak een mes en ga maar het vel van dit stuk varken afhalen'. Nou toen had ik toch zoiets van 'Huh sorry wat!'
Haha maar natuurlijk heb ik de schort omgedaan en ben ik aan de slag gegaan. Het was een ontzettend gave ervaring en ik vind het ontzettend leuk dat deze mensen de studenten de kans geven om mee te helpen en zo dus meer te leren over salami. Toen ik een varkenshoofd aan het ontvellen was dacht ik toch wel 'Wauw, nooit gedacht dat ik ooit kon zeggen dat ik een 64 kilo varkenshoofd heb ontveld en ontvet'. Hele gave ervaring dus! En een gratis behandeling voor je handen want varkensvet is enorm prettig als creme voor je handen!

Afgelopen dinsdag en woensdag heb ik mijn eerste studietrip gehad naar Parma en Cremona. Ook een geweldige ervaring. Dinsdag om 7.30 vertrokken met de bus vanuit Bra naar Parma. Iedereen begon levendig en enthousiast maar na een half uur lag iedereen toch echt te slapen. Na 2,5 uur rijden aangekomen bij een enorm gave plek. Een soort van kasteel. Hier zat een restaurant in, en wel een 1 sterren restaurant. We werden welkom geheten door een man die ons meenam naar de boerderij waar ze hun eigen dieren en groenten hadden. Ze waren bijna geheel zelfvoorzienend. Ze stonden vooral bekend om het maken. van 'culatello', voor degene die hier nog nooit van gehoord hebben (zoals ik), dit is de kont van het varken wat gerijpt en gedroogd wordt zoals een ham. Het rijpen duurt ongeveer 15 maanden totaal en de culatello kost ongeveer 500 euro per stuk voor de gehele culatello. Na de rondleiding hebben we de chef ontmoet en hadden we een aperitivo met een lekker drankje en het proeven van alle worst en kaas die ze daar maken. Daarna zijn we verplaatst naar het 1 sterren restaurant waar we een fantastische 5-gangen lunch hebben gehad! Echt super. (Culatello is overigens heerlijk! Ondanks dat het duur is zeker de moeite waard)
Daarna zijn we naar Lago Scuro gegaan, een boerderij met een restaurant. Volledig zelfvoorzienend. Ze verbouwen zelf alle groenten, hebben koeien en kippen en maken zelf kaas en brood. Ze koken een menu afhankelijk van wat ze hebben op de boerderij. Ook daar een rondleiding gehad en gegeten. Oh man ik wist niet waar ik het laten moest. Om 16.00 verlieten we de lunchtafel na 5 gangen en om 19.00 zaten we weer aan de diner tafel. Wel allemaal heerlijk ook!

Toen in een hotel overnacht en de volgende ochtend weer om 7.30 onderweg naar een boerderij die zelf brood, jam, salami, bier en tomatensaus maakte. Erg interessant om het brood maken van dichtbij te zien en ook de andere dingen waren erg interessant. Van alles geproefd weer en oprecht de lekkerste salami ooit gegeten! Gelukkig konden we er een kopen om mee te nemen dus heb nu zo'n heerlijke salami thuis liggen!
Daarna een heerlijke traditionele lunch gehad, weer veel te veel natuurlijk, en toen de dag afgesloten bij een fabriek van mostarda. Dit is geen mosterd maar zijn potjes met groente en fruit met mosterdolie. Een typische italiaanse delicatesse. Ik moet zeggen dat het even wennen is aan de smaak maar het was erg bijzonder.
Toen terug naar Bra waar we om 7.30 aankwamen. Hele rustige terugreis aangezien iedereen aan het slapen was en helemaal uitgeteld was. Maar we hebben wel twee hele leuke dagen gehad! Wel 4 kilo aangekomen maar wel heeeeeerlijk gegeten.

Vandaag mijn eerste scheikunde tentamen gehad. Het was best pittig hier en daar maar gelukkig heb ik het gehaald! Mooi begin van het weekend dus!

Goed, ik denk dat jullie wel weer genoeg te lezen hebben. :-)
Een heel fijn weekend allemaal en ik zal snel weer schrijven!

Heel veel liefs, Carmen

  • 08 Februari 2016 - 11:52

    Oudtante Bella:

    Lieve Carmen,

    Klopt dat wel 'Carmengoesslow'? Ik krijg wel de indruk dat jullie langzaam vetgemest worden. Het lijkt me geweldig. Wat een ervaring een varkenskop ontvellen. Als ik jouw beschrijvingen lees, loopt het water me in de mond. Geniet lekker verder en fijn dat je het eerste tentamen binnen hebt. Dikke kus, Bella

  • 09 Februari 2016 - 15:12

    Susan:

    test

  • 09 Februari 2016 - 15:14

    Susan:

    Na 4 of 5 pogingen tevergeefs iets op je blog te plaatsen :-( , heb ik nu maar eerst een test bericht geplaatst. En blijkbaar werkt het nu weer!!!
    Wat een ervaringen zeg!! Om jaloers op te worden. Maar dat betekent wel veel fietsen of een sportschool zoeken haha, want anders groei je langzaam dicht met al dat lekkere eten.
    Ik kijk nu alweer uit naar al je ervaringen bij je volgende studietrip......................!!!
    Een fijne week verder,
    liefs, mama xxxx

  • 13 Februari 2016 - 16:33

    Dorothé:

    Lieve Carmen,

    Eindelijk al je belevenissen gelezen!! Wat klinkt het allemaal leuk en spannend. Volgens mij moet je het wel erg naar je zin hebben daar! En als het allemaal mocht mislukken moet je maar gaan schrijven want je kunt alles heel beeldend vertellen...leuk hoor!
    Geniet nog volop van alles dat je meemaakt want het is en blijft erg uniek!!
    Liefs,
    Dorothé

  • 13 Februari 2016 - 21:52

    Marjo:

    Het water loopt mij .... als ik naar die foto's kijk. Smullen is dat volgens mij iedere keer Carmen als jullie
    praktijk lessen hebben of op studie trip zijn. Bella Italië ! Geweldig en PROFICIAT, dat eerste onderdeel scheikunde is binnen. :). Fijn dat wij op deze manier een beetje op de hoogte blijven. Nog fijner om te lezen dat je het goed naar je zin hebt.

    Nat en water koud hierbij ons in zuid-limburg, sturen je hartelijke en warme groetjes van ons 2-tjes.

  • 15 Februari 2016 - 09:58

    Wilma:

    Lieve Carmen.het heeft even geduurd dat ik je verslag heb gelezen. Mama had al gevraagd of ik het sappige verhaal al had gelezen. Wat een verhaal over dat varken. Vraag het aan Paul wat hij denkt dat de kop van een varken weegt. Antwoord was 17,18 misschien 20 kilo. Maar bij 64 sloeg die achter over. Dat was een flinke kluif. En wat zal dat stinken zo'n varken. Jekkie, echt nix voor mij. Een varkenslapje eten is al een straf voor mij maar dan ook nog zijn kop ontvellen en uitlepelen........ Maar wat een geweldige ervaringen doe jij op. Geweldig kunnen ze je nooit meer afnemen. Die theoretische momenten lijken me heel zwaar. Zelf zou ik erbij in slaap vallen. Vind t allemaal knap wat je doet Carmen. Heel fijn te horen hoe je t naar je zin hebt en erin op gaat. Succes en tot de volgende story

  • 16 Februari 2016 - 13:52

    Opa En Oma:

    Lieve kleindochter,

    Met veel plezier lezen wij jouw belevenissen. Het is erg leuk om jou op deze manier te volgen. Wat een verhaal van dat varkenshoofd.
    En fijn dat je je eerste tentamen gehaald hebt.
    Heel veel liefs van opa en oma xxxx

  • 18 Februari 2016 - 20:40

    Marianne:

    Hoi Carmen, wat heb ik weer genoten van jouw mooie verhalen. We zijn vorige week met de Tuttenclub bij jouw moeder geweest en zij vertelde ons al dat je het zo naar je zin hebt. Wat een belevenissen en wat geweldig dat jij daar deel van uit mag maken. Geniet van deze mooie leermomenten en heel veel succes!
    Lieve groeten van Marianne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Hallo allemaal, Ik ben Carmen Groeneveld. Vanaf 13 januari zal mijn studie aan de University of Gastronomic Sciences beginnen in Bra, Italië. Hier zal ik een jaar de Master in the Slow Art of Italian Cuisine volgen. Omdat ik van velen het verzoek heb gekregen om weer een blog te schrijven, net als toen ik in Barcelona zat, heb ik besloten om dat weer te doen. Vandaar bij deze mijn blog die ik geregeld zal bijhouden vanuit Italië. Ik hoop dat jullie er veel leesplezier aan zullen beleven. Groetjes Carmen

Actief sinds 23 Okt. 2015
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 40482

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

University Of Gastronomic Sciences

Landen bezocht: