MasterChef wordt werkelijkheid...! - Reisverslag uit Lexmond, Nederland van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu MasterChef wordt werkelijkheid...! - Reisverslag uit Lexmond, Nederland van Carmen Groeneveld - WaarBenJij.nu

MasterChef wordt werkelijkheid...!

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

20 Februari 2016 | Nederland, Lexmond

Hallo allemaal,

Bij deze weer een update van mijn leven hier in Bra! :-)
Allereerst allemaal heel erg bedankt voor de leuke en lieve reacties! Ik vind het ontzettend leuk om elke keer jullie reacties te lezen!
Volgens mij was mijn laatste update na het eerste scheikunde examen. Die heb ik nu inderdaad officieel gehaald met 28/30, dus een 9 ongeveer in Nederlandse cijfers vertaald.
Vorig weekend heb ik helaas niet geschreven omdat Michael een weekend in Bra op visite was. We hebben een ontzettend leuk en gezellig weekend gehad met vooral veel en lekker Slow Food eten :-)

Afgelopen maandag hebben we weer een studietrip gehad. Dit keer van een dag. In de ochtend zijn we naar een restaurant in Alba geweest. Eigenlijk was dit een restaurant bestaande uit twee restaurants. De beneden verdieping was een Osteria, oftewel een echt origineel Italiaans restaurant. En de boven verdieping was een drie sterren restaurant. Hier hebben we van de chef van de Osteria een rondleiding gekregen zowel in de Osteria als in het sterren restaurant. Het was wel erg bijzonder om de keuken van het sterren restaurant te zien, hoe die ingedeeld was en hoeveel mensen er normaal moeten werken (maandag waren ze helaas dicht). Ook was het erg interessant om te zien hoe 'groot' de keuken van het sterrenrestaurant was in vergelijking met die van de Osteria, ook al waren beiden keukens niet echt groot. En dan te bedenken dat de Osteria, met ongeveer 3-4 mensen in een hele kleine keuken en 2-3 mensen in de bediening 500 mensen op een dag serveert (lunch en diner samen). En het sterrenrestaurant met ongeveer 20-22 mensen in de keuken en 5-10 mensen in de bediening 30-35 mensen per avond serveert. Dat is dus nogal een verschil. In een sterrenrestaurant hebben ze dus letterlijk 1 op 1 personeel op gasten.
Daarna zijn we naar een wijnhuis geweest in Alba. Hier hebben we een rondleiding gehad en tijdens de pauze hebben we heerlijk in de zon gepicknicked met drie wijnen om te proeven. Als afsluiting van de dag zijn we naar de tuin geweest waar alle groente en kruiden worden verbouwd voor het sterrenrestaurant waar we in de ochtend waren geweest. Deze tuin was ook onderdeel van het wijnhuis. We hebben dus de hele dag plekken bezocht die de cirkel rondmaken voor 1 restaurant. (Eigenlijk twee natuurlijk maar goed dezelfde eigenaar).
Al met al een hele leuke dag gehad, ook al hadden we natuurlijk gehoopt op een lunch bij het sterrenrestaurant wat helaas niet doorging! :-P

Afgelopen woensdag heb ik mijn eerste praktijk examen gehad. Ik moest een aardappelpuree en een Ragú maken. Ragú is de echte italiaanse bolognese saus, echt totaal niet te vergelijken dus met de bolognese saus die we in Nederland maken!! Nederlanders begrijpen het idee van pasta nog niet helemaal geloof ik :-)
Maar goed. Kom ik daar dus woensdag netjes aangekleed in mijn koksoutfit met mijn messenset. Komen mijn leraren binnen en die zeggen: 'Goed, jullie moeten een aardappelpuree en een Ragú maken. Jullie hebben twee uur en jullie tijd gaat NU in!'
Goh dit kwam me toch wel heel bekend voor. Het was echt alsof ik in een aflevering van MasterChef zat!! En aangezien Lapo net Gordon Ramsey is kon het natuurlijk niet meer op en was het echt precies hetzelfde!! :-O
Helaas is de basis van een Ragú een Soffrito, het onderdeel wat ik de vorige keer volgens Lapo 'per toeval' goed had gedaan. Ik was dus behoorlijk zenuwachtig voor die Soffrito. Nou ja ik met volle moed begonnen....en......na 45 minuten was ik nog steeds met die stomme Soffrito bezig!! Mijn Soffrito bleef maar schuimen en hoeveel water ik ook toevoegde, hij werd maar niet bruin. Op een gegeven moment kwam Carol bij me kijken en die vroeg of ik iets anders had toegevoegd. Toen ik nee zei, zei ze: 'oh dan zal er nog wel wat zeep in je pan gezeten hebben toen je begon' en toen liep ze weg.
Dus ik dacht: 'ZEEP???' Lekker dan!! Ik dacht echt 'dat heb ik weer'! Ik helemaal mijn best doen voor een perfecte Soffrito zitten er ZEEP resten in mijn pan! En Lapo maar lachen dat mijn Soffrito niet bruin werd! Het MasterChef avontuur werd echt steeds meer werkelijkheid! Uiteindelijk na ongeveer een uur en een kwartier toch verder kunnen gaan met de rest van mijn saus. Gelukkig liep de rest van de groep ook achter, om wat voor reden dan ook (geen zeep). Mijn Ragú heb ik op tijd afgekregen maar ik had uiteindelijk nog maar erg weinig tijd voor mijn aardappelpuree. Die was dan ook niet al te best uiteindelijk. Over mijn Ragú waren ze daarentegen erg tevreden (nee het smaakte dus niet naar zeep :-P)!!
Uiteindelijk had ik 24/30 wat in Nederlandse cijfers ongeveer een 8 is. Dus het twee uur MasterChef avontuur heeft in ieder geval iets opgeleverd!
Komende maandag mijn tweede examen, opnieuw MasterChef dus! Ik ben gelukkig wel door naar de volgende ronde :-) Dit keer moet ik een tartaarsaus maken en een Bana Cauda (een warme saus op basis van knoflook, olie en ansjovis met verschillende groenten geserveerd). Ben erg benieuwd hoe die me af zal gaan!
Komende woensdag ook nog twee theorie examens te gaan!
Drukke week voor de boeg dus.

Maar het aftellen is naar donderdag aangezien dan mijn ouders gezellig een weekend op visite komen! Ik kan niet wachten! :-)

En vanaf volgende week zondag staat me ook iets ontzettend leuks te wachten, dan ga ik namelijk met mijn klas een week naar Sicilië op studietrip tot de zaterdag erna! Jaja het leven van een student is zwaar! :-)

Goed, ik hoop dat jullie het weer een leuk stuk vonden!
Tot de volgende keer!

Fijn weekend allemaal!

Liefs Carmen

  • 20 Februari 2016 - 16:17

    Mama:

    Haha ik had je wel willen zien in die aflevering van Masterchef!!! Jammer dat ik daar geen 'muisje' kan zijn!!!
    Maar stress of niet, je hebt het toch maar mooi gehaald!!!
    Misschien kan je bij het volgende seizoen op tv meedoen, hahaha. Komen we allemaal kijken

  • 21 Februari 2016 - 18:48

    John:

    Hoi Carmen. Je maakt geweldige dingen mee tijdens je opleiding. Leuke uitstapjes naar interessante locaties. Erg leuk om te lezen. Het enige nadeel van al die stukjes is dat ik doorlopend trek heb. Het valt niet mee om er niet aan toe te geven, want anders ben ik na je opleiding daar baggervet. Maarre...verder: goed bezig. Groetjes van mij na een prakkie bloemkool.

  • 22 Februari 2016 - 10:51

    Oudtante Bella:

    Carmen weer met veel plezier van je kookavontuur genoten. Geweldig dat je er nog zo rustig onder blijft en ook nog een hoog cijfer haalt. Geweldig. Kun je ons straks in Nederland niet ff bijscholen?
    Heerlijk naar Sicilië, je hebt het loeizwaar daar. Maak er een mooi weekend van met je ouders. Liefs, ook van André, Bella

  • 24 Februari 2016 - 14:35

    Marjo:

    Genoten van je verhaal Carmen. Het lijkt soms net "een feestje". Maar ik weet dat jij er keihard voor werkt.
    Super gedaan wederom. Nu enkele dagen weer samen - met jullie 3tjes - wordt vast een leuke tijd. Heel
    veel plezier. Ben benieuwd naar je ervaringen op Sicilië. Wensen je daar een fijne en leerzame tijd.
    Lieve groetjes, ook voor je ouders. Julia en Marjo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Hallo allemaal, Ik ben Carmen Groeneveld. Vanaf 13 januari zal mijn studie aan de University of Gastronomic Sciences beginnen in Bra, Italië. Hier zal ik een jaar de Master in the Slow Art of Italian Cuisine volgen. Omdat ik van velen het verzoek heb gekregen om weer een blog te schrijven, net als toen ik in Barcelona zat, heb ik besloten om dat weer te doen. Vandaar bij deze mijn blog die ik geregeld zal bijhouden vanuit Italië. Ik hoop dat jullie er veel leesplezier aan zullen beleven. Groetjes Carmen

Actief sinds 23 Okt. 2015
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 40452

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 31 December 2016

University Of Gastronomic Sciences

Landen bezocht: